Browsing articles in "Dagbok 2012"

Djuphavsfiske i Dubai

Dec 31, 2012   //   by admin   //   Artiklar, Dagbok 2012  //  7 Comments

Johanna och jag passade på att ta en semestervecka i november och åkte och hälsade på hennes kusin Martin och hans fru Isabel samt deras dotter Ameliai Dubai. Efter ett par sköna dagar med sol och bad samt diverse utflykter så började det dra i fisketarmen.

Efter lite efterforskning på nätet så hittade jag www.soolymansportfishing.com. Soolyman erbjuder turer i Dubai, men även i Fujairah, som ligger en dryg timme bort med bil (taxi ca 400 kr enkel resa). Fisket i Fujairah är generellt mycket bättre och där fångar de ofta Sailfish och Marlin, men fisket där är bättre på sommaren och dessutom var turerna där fullbokade så det fick bli i Dubai helt enkelt. Fisket i Dubai är bäst under vintermånaderna (oktober – mars) men har enligt fiskeguiderna blivit mycket sämre de senaste åren efter utbyggnaderna av de konstgjorda öarna. Tidigare sägs det bl.a. ha varit riktigt bra Sailfish-fiske här!

Även i Dubai var det högt tryck på trollingturerna men jag lyckades boka en eftermiddagstur med Captain Wayne och hans båt ”Happy Hours”. En båt för 4 fiskare, men jag hade ju bokat hela båten själv vilket kändes bra, skönt att slippa slåss om spöna. Wayne hade haft en förmiddagstur där de fått Travelly och Barracuda samt tappat en stor Kingfish, så det lät lovande.

Vi satte kurs mot ett samling vrak ca 15 sjömil ut. På vägen dit passerade vi ”The World Islands” och släppte i våra wobblers, då vi såg hur det kokade i ytan då två stim av jagade sardiner drog förbi. Dessvärre så försvann stimmen lika fort som de kom så vi fortsatte mot vårt mål. Det var vid dessa vrak som de tidigare under dagen hade tappat Kingfishen, men efter att ha trollat i nästan två timmar utan något livstecken, dessutom med en rejält tilltagande vind, började jag misströsta. Oron började sprida sig då det skulle kunna bli en bomtur.

Vi fortsatte vidare ca 5 sjömil till ett annat vrak som de brukade trolla vid. Här hade vi mer lycka, vid första ”överkörningen” så högg det direkt på djupriggen och nästan samtidigt på en av de andrawobblerna. Det visade sig vara 2 st hungriga och stridslystna Barracudor. Vid nästa överkörning så högg det igen på djupriggen men denna gång kändes det annorlunda. Det var inte samma intensiva ryck utan fisken rörde sig lugnare och gick mot djupet och tog mycket lina i omgångar, jag började hoppas på en Travelly. Men efter en bra fight så visade det sig att det var en felkrokad Barracuda. Totalt blev det 7 st Barracudor varav den största på 6 kg.

På kvällen hade vi planerat att grilla och enligt Wayne så var Barracudan en underskattad matfisk, han tyckte att de passade utmärkt på grillen. En av Barracudorna fick därför åka med hem till grillen. Med lite lime, salt och peppar så blev den helt okej, dock ingen succé.

2012-10-17 Vaxholm

Oct 17, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  6 Comments

Matte och Nicke tog en tur i jakt på säsongens första godkända öring för TMF:s räkning, och det skulle bli Matte som visade vägen. På det tredje stoppet fick han ett ordentligt hugg, och efter en livlig fight kunde en praktöring på 2,5 kg landas! Dagen bjöd på fler kontakter, men inga fler fiskar på kroken.

2012-10-14 Vaxholm

Oct 14, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  2 Comments

Callis, Egge, Matte, Philip och Webbe stack ut till Vaxholm för ytterligare en dags havsöringsfiske. Säsongen har börjat segt, och det var idag det skulle ske! Det var planen iaf, men öringarna hade andra tankar. Vi hade inga kontakter alls innan lunch, som i vanlig ordning blev grillade burgare! I samband med lunchen tog vi även skydd mot de värsta regnbyarna som härjade över skärgården.

Efter lunchen fortsatte vi kämpa i det minst sagt ostabila vädret, men öringarna var inte alls vidare intresserade av våra drag. Dagens enda kontakt var en och ett följe. Vi ger oss dock inte, snart har vi silver på kroken!

2012-10-13 Vaxholm

Oct 13, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  13 Comments

Webbe plockade med sig kompisen Kristina ut i Vaxholmstrakten för att jaga öring. Det lirkades vid de vanliga hotspotsen och det tog inte lång tid innan Kristina plockade sin och säsongens första havsöring. Den högg på en Noname fireface. Det är inte många som kan skryta med landad havsöring på sin första tur. Under resterande del av dagen hade vi ett följe och någon enstaka stöt. En mycket lyckad dag och imorgon beger vi oss ut igen!

2012-10-11 Halmstad

Oct 11, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  6 Comments

Kapten Nicke mellanlandade i Halmstad vid en flygning och passade på att testa lite put&take-fiske efter regnbåge. Det blev riktigt lyckat då han lyckades dra en fet regnbåge på 4,5 kg! Nytt TMF-rekord, och Nicke puttar ner lillebror Matte till andra platsen i vår regnbågsliga. Den tog på en vitgul streamer.

2012-10-11 Mälaren

Oct 11, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  4 Comments

Matte och kompisen Calle var ute och jiggade. Dagen började bra och Matte lyckades dra en fet gädda på 6,4 kg. Calle drog också ett gäng gäddor och tappade en fin borre.

Resereportage Bighorn River 2012

Oct 11, 2012   //   by admin   //   Artiklar, Dagbok 2012, Webbes blogg  //  4 Comments

Bighorn River, Montana och Colorado, 2012-09-01 – 2012-09-09. Den gamle gösmästaren Österman har ju som bekant flyttat till Louisville, Colorado där han fått upp ögonen för raftingfiske, och då framförallt flugfiske. Han har tillsammans med några lokala kamrater skaffat sig en gummibåt utrustad för forsränning kombinerat med fiske. Mycket bra tänkt tycker vi som gillar att hälsa på honom.

Jag (Webbe) och kapten Nicke packade våra väskor och åkte från ett kallt och regnigt Stockholm till ett soligt och varmt Colorado där vi blev upphämtade av Österman. De första dagarna spenderades med att planera, packa och såklart den obligatoriska turen till Bass Proshop där vi lyckades bränna 1100 dollar på fiskesaker.

När allt var inhandlat och packat i bilen häktade vi på släpet och gummibåten och satte oss i bilen för en 850 km lång resa norrut, ut genom Colorado, genom hela Wyoming och in i Montana. Vi hade naturligtvis beslutat oss for att inte bränna dyrbar fisketid på att köra bil och körde därför pa natten. Vi anlände till Montana och Fort Smith vid femtiden på morgonen och sov någon timme i väntan på vår guide Eric som skulle visa oss hur man fiskar på Bighorn River. Vi mötte upp Eric och det visade sig snabbt att han var en riktig veteran när det gäller flugfiske och fiske i stort, och kanske framförallt, en man av principer. Han har guidat på floden i 18 år och kan varenda litet hål där det står fisk. Vi bad Eric att tala om för oss hur vi ska fiska de kommande dagarna och att rätta oss om vi gör något fel, något han nappade på ordentligt. Så fort man misslyckades med ett kast kom det ett ”JUNK” från Eric. Han var hård men rättvis och gav oss förutsättningarna för ett bra fiske de kommande dagarna.

Fisket i Bighorn River börjar vid en damm som släpper ut en jämn mängd vatten under hela året, detta medför att vattentemp och förhållanden är mycket bra under i stort sett hela året och att fisken snabbt växer sig fet. Om du funderar på den största mängd fisk du sett vid en kläckning eller vid fiske i ett av Sveriges bättre vatten så kan du femdubbla detta så får du en uppfattning om hur mycket fisk det finns i Bighorn River. Vi spekulerade innan första dagen i hur mycket fisk vi skulle få och man är ju alltid lite nervös när man ska testa ett nytt vatten som man dessutom lagt ett ganska stort antal tusenlappar för att ta sig till. Det tog väl ca 1 minut innan den första öringen satt på kroken när Eric guidade oss. Ganska snart efter det satt den andra osv. Under dagen hann vi med ett antal dubbeldrillar och även en trippel. Så här i efterhand kom vi fram till att vi, med undantag för lunch och frukostpauser, förmodligen aldrig gick längre än en kvart utan att få fisk. Slutresultat hamnade någonstans runt 400 fiskar på fem dagars fiske. Fisken höll väldigt jämn storlek, de flesta låg strax under kilot. Det var mest öring och regnbåge, men även ett gäng sikar och en ”Yellow Eye”. Största fisken vi vägde var östermans regnbåge på 1,3 kg.

Fisket bedrevs med förtyngda nymfer och nappindikator, jättelika gräshoppsimitationer eller torrflugor i storlek 20, d.v.s. väldigt små. Ofta använde vi flugor i storlek 12 eller 14 som indikator när vi fiskade med miniflugorna. Vi testade även spinnfiske med wobbler vid några tillfällen vilket ofta resulterade i stenhårda hugg från regnbågarna.

Amerikanerna är långt före oss svenskar när det handlar om bekvämligheter. När vi hade sjösatt gummibåten på morgonen (vanligtvis runt sjutiden) lämnade vi helt enkelt nyckeln i en låda på släpet varefter fiskebutikens shuttleservice körde ner bil och trailer till den plats där vi skulle ta upp flotten på kvällen. Vår vanliga sträcka var ca 23 miles och tog ungefär 12 timmar. Vi stannade vid ett par hotspots och fiskade någon timme innan vi drev vidare nedför floden. Att fiska från en gummibåt är helt klart det optimala fiskesättet vid fiske på en flod. Du täcker av en enorm yta utan att behöva gå en meter. När du skrämmer fisk, vilket ofta ar ett problem vid flugfiske, sa gör det inget då du kommer till en ny ståndplats med ny fisk 20 sekunder senare.  Om man hittar något område som råkar vara extra hett släpper man bara i ankaret och pausar på platsen så att man hinner fiska av den ordentligt. Kort och gott var resan en succé från början till slut och Bighorn River är ett ställe som TMF kommer att besöka igen.

2012-10-07 Vaxholm

Oct 7, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  8 Comments

Callis och Webbe åkte ut till Vaxholm på förmiddagen för säsongens första fisketur efter havsöring. Vi tankade båten, satte på våra Sillver-drag och begav oss ut mot våra favorit-spottar i den värmande solen. Det dröjde inte länge innan Webbe hade fisk på kroken, dock av fel sort skulle det visa sig. En girig liten gädda hade attackerat hans drag, och efter en inte så tung fight fick den simma tillbaka igen.

Vid nästa stopp kom vi i kontakt med havsöringarna. Callis hade en stöt och Webbe hade ett par följen av ett par miniöringar, men de ville inte hugga. Efter ytterligare ett stopp med ytterligare ett följe så tog vi lunchpaus innan vi begav oss vidare ut i skärgården. Vid nästa plats så fick Callis äntligen en tung fisk på kroken. Han var helt övertygad om att det var öring, men tji fick han när en fet gädda skymtades i vattnet. Madamen som vägde runt 3 kg fick naturligtvis simma hem igen, och Callis som hade väntat sig havsöring var, vilket kanske framgår på fotot, inte helt nöjd.

Vinden började friska i när vi begav oss vidare vilket gjorde fisket svårare. Vi ankrade vid vårt nästa stopp, och här började det hända grejer igen. Webbe kastar ut, börjar veva in och säger snart att han känner att en fisk stöter och buffar på draget. Och mycket riktigt, när draget närmar sig båten ser vi en fet havsöring (2-3 kg) simma nyfiket efter. Webbe har fortfarande några meter att jobba på, så han gör vevstopp, varpå öringen dyker ner efter draget och stöter till det, men hugger inte. Han fortsätter veva, öringen följer efter, vevstopp igen, och öringen dyker efter draget igen, stöter till det, och simmar sedan iväg medan Callis och Webbe gråter och klagar högt i båten.

Vi hade ytterligare ett par stötar, men öringarna skulle bestämt inte hugga ordentligt idag. Vi får ändå säga att det var en lovande start på säsongen, snart levereras det feta havsöringar här i bloggen! Vi kanske borde testa en 5-grams reflexspinnare nästa gång..

2012-08-25 Dalarna

Aug 25, 2012   //   by admin   //   Dagbok 2012  //  3 Comments

Callis, Markus och ett par andra vänner åkte till Eskolas lantställe i Dalarna för kräftskiva och fiske. Det var bäckröding och gädda vi hade i sikte, och vi började jaga rödingen i en liten skogssjö. Bäckrödingen är otroligt svårflörtad, och inte direkt en fisk man nöter upp. Det skulle visa sig att det krävdes både erfarenhet och tålamod för att lura en av dessa prickiga fiskar till hugg.

Callis och Adam stod och kastade kast på kast, men utan resultat. Markus däremot satt hela tiden på en stubbe med sitt spö i handen och tittade ut över den spegelblanka sjön som, förutom enstaka mindre vak, inte verkade hålla mycket liv. Efter ett par timmars fiske så började Callis och Adam tröttna, och började göra upp eld istället. Då går Markus med bestämda steg mot en liten udde, kastar ut sin spinnare “Droppen” och inom loppet av några sekunder plaskar det i ytan. Efter en kort men intensiv fight så landar han en mycket fin bäckröding på 4,3 hg! Stumma av förundran så undrar Adam och Callis vad som egentligen hände. Men nåja, Markus har ju ändå spenderat sina barndomssomrar här och studerat bäckrödingen i detalj.

Senare begav vi oss till en sjö som håller gädda, och gäddan är som bekant inte lika svår att lura till hugg. Efter några kast får Callis på en pigg liten gynnare som landas och snart får simma tillbaka ner i den mörka skogssjön. Vi hann även landa ett par abborrar innan det blev dags för kvällens kräftskiva. Bäckrödingen och ett par abborrar hamnade även på röken och var ett utmärkt komplement till kräftorna.