trolling vättern

2013-11-16/17 Vättern

Webbe och Nicke gav sig ner till Karlsborg och Vättern för att testa den trollingutrustning som de tillsammans med Nickes kompis Mange köpte in förra året. Klockan 03:30 påbörjade vi färden ner och mötte upp Mange och hans båt vid Granvik strax norr om Karlsborg. Vinden friskade i ordentligt och låg på stadiga 10-15 sekundmeter. Någon trolling var det således inte tal om så vi åkte istället ut till ett par öar där vi la till med båten och sedan fiskade utsidan från land. Vattnet formligen kokade av spigg och lite då och då kom feta laxar jagandes längs med kanterna. Vi såg laxarna på bara 5-10 meters avstånd men de vägrade att hugga på våra flugor, wobblers och drag.

Dagen efter hade vinden mojnat något och vi tog beslutet att det var fullt möjligt att trolla. Strax efter sju på morgonen hade vi lagt i båten och var på väg ut. Direkt utanför hamnen började vi rigga och efter en stund var alla 8 spön på plats. Sex på sidoparavanerna, ett på djupet och ett släpandes rakt bakom båten. Vi körde uteslutande med små wobblers då vi hade hört att detta fungerat bäst dagen innan. Efter någon timme ser Webbe hur en av paravanerna försvinner bakåt och rycker åt sig spöt och efter ett par minuter kan en fotbollsformad och silverblank lax landas. TMFs första egentrollade lax var ett faktum. Laxen, som uppskattades till ca 4 kg, var vild och fick såklart friheten åter. När vi, några timmar senare, börjar närma oss hamnen knarrar det på ett av de bakre spöna och en lekfärgad röding på 6-7 hekto landas och plåtas, även denna fick simma hem.

Det blev ingen mer fisk efter detta men vi var ändå väldigt nöjda med att få lax på vår första egna trollingtur. Vi kommer återvända till Vättern igen och då ska jullaxen upp.