Browsing articles in "Dagbok 2005"

2005-11-26 Muskö

Nov 26, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Det har varit dåligt öringsfiske för TMF under hösten, men nu när Kapten Niklas och Österman aka Blue Oyster Club var ute på det hemliga stället och jagade så landades i alla fall en fin bit. Österman var det som levererade en fin lekfärgad öring som efter en fotosession åter fick sin frihet. Webbe hävdar bestämt att den vägde 2,9 kg, men desto pålitligare källor säger 3,3!

2005-10-09 Vaxholm

Oct 9, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Erbom, Jessica, Callis och Webbe var ute och jerkade lite i Vaxholm. Det var rejält blåsigt emellanåt vilket gjorde det lite svårt att stå stadigt i båten. Webbe tog en liten skit på kanske två kg. Major Erbom tog en lite större madame som efter ett antal rusningar kunde landas, 8 kg vägde hon och det är pb för Erbom och nytt TMF-rekord!

2005-08-18 Dalarna

Aug 18, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Eskola, Mago, Andreas och Callis var uppe vid Eskolas härliga land. Det var fint väder. Callis drog den giriga gäddan i gäddviken. När vi hade fiskat av Hammartjärn så visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, så vi begav oss ut i jakt på fiskevatten. Det var då vi fann den. Den Mytomspunna Sjön. Ryktet säger att det finns ca 7 st gäddor över 20 kg i denna lilla träsksjö, vi fick inte upp nån storgädda, men vi såg potentialen. Eskola drog upp en best på 1,9 kg som blev den största. Andreas drog en liten skit, Callis likaså. Framåt kvällen tittade månen fram och lyste upp natten. Under resan provade vi även några av Kronofiskes put&take-sjöar. Vi fick varken öring eller regnbåge trots ihärdigt fiske och bedrivande av mete. Miljön runt sjöarna var inte heller vidare tilltalande. Inget vi rekommenderar.

2005-08-05 Ammarnäs

Aug 5, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005, Filmer  //  No Comments

Sista riktiga fiskedagen idag, och vi bestämde oss för harrfiske. Vi hyrde en båt och åkte över Tjulsträsk. Det första vi möttes av när vi la till båten på stranden av andra sidan Tjulträsk var resterna av en älg. Kroppsdelar låg utspridda, förmodligen hade en björn haft redigt kalas där några dagar tidigare. Vi började fiska längs älven och Erbom tog dagens första harr. Det var en liten skit, men älven skulle bjuda på många fler.

Webbe tog den första harren av lite storlek, 5 hg vägde den. Mamma Kerstin tog lite senare dagens största harr, en bjässe på 7 hg! Under en huggperiod senare på kvällen tog också Callis upp en fin harr på 4,5 hg. Det blev fint fiske för alla denna vackra dag som avslutades runt 10 på kvällen med grillad harr.

2005-08-04 Ammarnäs

Aug 4, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Idag regnade det så vi var mest hemma i stugan och spelade kort o drack öl. Lite fiske blev det under nåt uppehåll, men det gav inget vidare resultat. Det blev en liten tur till lokala affären också där vi spenderade en liten stund på ljugarbänken!

2005-08-03 Ammarnäs

Aug 3, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Idag fiskade vi i Tjulträsk och ner längs Tjulån. Minnema tog en fin öring på spinn uppe i Tjulträsk. Pappa Tom tappade en fin på fluga i Tjulån. Webbe och Erbom drog några småskitar. På kvällen fiskade vi vid Vindelåforsen och tog några små harrar!

2005-08-02 Ammarnäs

Aug 2, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Det var rätt molnigt idag på förmiddagen när vi marscherade 4 km uppför fjället till en öringssjö. Öringarna var på hugget mest hela tiden och vädret blev bara bättre i och med att dagen gick. Det blev en fantastisk dag på fjället och Lizzy tyckte att det var väldigt spännande att springa runt över myrerna och bada i tjärnarna. Sammanlagt tog vi runt 20 öringar, Callis tog den största på 5 hg. När vi kom tillbaka till stugan var alla väldigt trötta av dagens vandrande, inte minst Lizzy som slocknade på direkten. Vi rökte några harrar och öringar till middag vilket var väldigt gott!

2005-08-01 Ammarnäs

Aug 1, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Vi kom upp till Ammarnäs igårkväll och installerade oss i våra stugor. Med på resan är Webbe, Erbom, Callis, Minnema, mamma Kerstin, pappa Tom och Lizzy. Det är ca 12 år sen Callis & Webbe med mor och far var här. Vi fiskade lite längs övre vindelälven igårkväll och tog några små öringar, idag började fisket mer på allvar. Vi började fiska en bit nedanför den berömda sjöforsen vilket resulterade i några harrar i 3-4 hektos-klassen. Sedan åkte vi upp för älven till Vindelåforsen där Callis efter några kast med sitt skeddrag kände ett rejält hugg. Fisken fastnade och efter en rätt kort men intensiv fight kunde han visa upp en mycket fin öring på 1,3 kg!

2005-07-23 Vaxholm

Jul 23, 2005   //   by admin   //   Dagbok 2005  //  No Comments

Dagen efter Callis årliga sommarfest begav han sig ut med Erbom, Webbe och Kassmyr på jakt efter gädda. Callis hade precis skaffat jerkutrustning och han lyckades få upp fem gäddor varav den största vägde 4 kg. Erbom tog fyra st men ingen speciellt stor. Kassmyr tog en liten rackare och Webbe tog två st varav den största på 4,5 kg!