2010-06-19 Mälaren

Upp tidigt och hem sent. Idag spenderade Callis, Egge, Matte och Webbe en heldag på Mälaren i jakt på gädda och gös. Kl 06:30 gick vi upp och hämtade Egges båt i Edsviken och trailade den till Stäket där vi sjösatte den i Mälarens gäddrika vatten. Fisket började segt, Callis drog en liten skitgädda på förmiddagen, sen dröjde det ett par timmar innan vi hade gung i spöna igen. Eftersom vi nyligen hade lärt oss en hel del hot spots för gädda och gös i Mälaren så hade vi många platser att fiska av, men det var en spot som visade sig vara totalt överlägsen, och här spenderade vi större delen av dagen.

Totalt fick vi upp 17 gäddor och en gös, och det var Matte som stod för dagens bragd med gösen på 1,4 kg. När vi står och fiskar så berättar han, med en proffsfiskares känsla, att det nu är en gös som puffar på hans jigg, han väntar, vevar lite, väntar, vevar lite, mothugg, pang! Gös på kroken! Webbe tog dagens största gädda, en grön best på ca 4 kg. Egge började segt, men på eftermiddagen levererade han gädda på gädda! Callis stod för dagens kalkon; två landade gäddor och fler än 10 st tappade. Kl 24 var vi äntligen hemma igen, solbrända och slutkörda. Men snart åker vi till Mälaren igen, och då ska de riktigt stora gäddorna upp!

Kommentarer

1. Jag ser det såhär; jag passar på att tappa lite fisk nu istället för att tappa fisk i Ammarnäs..

2. Kelly

Man kan tro det, men det är ett farligt sätt att förbereda sig på.

3. Eskola

Det är väldigt farligt.

Det är fan inte lång tid kvar nu tills öringarna dansar i Kloten, dansen som sällan skådats av människan börjar 24.00 på midsommarafton.

4. Farligt, ja. Men det gäller att våga ta risker för att vinna. Jag lägger alla bröd i samma korg, och antingen blir det succé eller katastof, det får tiden utvisa.

Malcolm, då får du se till att ta med kamera och dokumentera dansen och eventuella storfångster.

5. Eskola

Jag är en av få som sett denna dans, och den är gudomligt vacker när alla fina madamer och herrar börjar dansa på skjärtfenorna runt hela sjön.

6. Jo, jag har också beskådat detta fenomen, och det är väldigt vackert. Det är för övrigt intressant att öringarna väljer att dansa vid just midsommar.

7. Eskola

Det är faktiskt väldigt intressant att dom väljer just midsommarafton för sin dans.

Det är just vid 03.00 som kungsöringen bjuder upp till en riktig svängom mitt i sjön.